For 2010 skal Ole nok en gang sykle på en Intense Spider FRO. Det er samme ramme som året før, men med en del oppgraderinger på delefronten.
Med Raven 2.0-dekk veier den nøyaktig 8.6kg.
Slik den står her med piggdekk ble vekten 9.26kg, også det helt levelig.
Komplett deleliste:
Intense Spider FRO ramme med custom 2010 RP23 bakdemper. 2490g.
Rockshox SID Team 2009 gaffel med spesialtilpasset lockout-bryter fra Pace. 1461g
954g skivebremsehjul
Eclipse 56g-slanger
NoTubes The Raven 26 x 2.0 dekk
Lightning-krank med keramiske hybridlager samt lagerkopper og
28/42 Gara-klinger fra Extralite. 521g komplett.
Formula R1 med
karbonhendler og custom alubolter til å feste slangen til caliperen
Scrub 56g/42g bremseskiver med titanbolter
X-Tra-R PM-adapter i karbon/alu, 8g
Alubolter til å feste calipere og PM-adapter.
Extralite hjulkoblinger, hvor den fremre er bygget om til 9mm thru bolt.
XTR 951 fremgir med alubolter, 110g.
XX bakgir med
Extralite trinsehjul, 167g
XX triggere
Custom 11-34 titankasset med SL-kit, 177g inkl låsering
KMC X10SL kjede
Mini iLink girstrømper
Crank Brothers Eggbeaters 4Ti pedaler, 167g
Woodman setepinne med Extralite seteklemme
Selle Italia SLR Carbon 99g sete med titanrails.
Extralite setepinneklemme
Extralite UltraStem UL3 stem 100mm 87g (81g i 90mm!)
Extralite UltraPush 135g styre
Extralite UltraGrips holker
Extralite IntgrHead 44g styrelager
XX bakgir med Extralite trinsehjul veier 167g. X0 med samme trinsehjul veier 177g, så bare 10g å spare på XX bakgir.
2010 Fox RP23 bakdemper med lavere trykk i IFP/Boost Valve'n enn standard, for større følsomhet og for å utnytte vandringen bedre. Titanbolter for å feste demperen, samt en alu-mutter med NyLock på den ene bolten.
954g skivebremsehjul, og den særegne, røde ventilen som røper at det sitter en Eclipse-slange i.
Scrub 56g bremseskive, R1 skivebrems, SID-gaffel, samt fremnav og hurtigkobling som er modifisert til 9mm gjennomgående aksling for øket stivhet.
10-delt 11-34-kassett i titan. Alle drev er titan, og de løse avstandsringene er delrin-plast. 177g inkl låsering. Se også Mini iLink strømper, som veier nesten halvparten av vanlig iLink. Overgangen til XX bakgir og triggere og i-Link til Mini iLink sparte tilsammen 44g. 9-delt og 10-delt kassett veide det samme.
Styre, stem og styrelager fra Extralite. R1-bremsehåndtak med karbonhendler, XX triggere, samt remote lockout fra Pace, som er modifisert til å passe SID, veier 1/3 av den orginale. Både XX-triggere og lockout har fått alubolter i steden for de orginale av stål.
Lightning-krank. Denne er modifisert til å passe Extralite kranklager for ytterlige 18g vektbesparelse. Komplett med Extralite Gara 28/42-klinger veier den 521g komplett med alt. Fremgiret er gode, gamle XTR 951, som med alubolter på klemma og til vaieren veier 105g, som fremdeles er det letteste terrengsykkelfremgiret som finnes.
Skvettlapp på gaffelbroen har vist seg å være like bra som stor og tung fremskjerm. I fart vil all dritten som vanligvis treffer deg i ansktet, heller treffe den lille skvettlappen. Vår er laget av en bit av flasken til NoTubes forseglingsvæske, og selvfølgelig montert med alu-skruer.
Woodman-pinnen er lett, men desverre viste det seg at mye av vektbesparelsen kom fra en vugge av karbon som ikke tålte å brukes hardt. Den sprakk etter noen måneder, og en Extralite-vugge måtte modifiseres litt. Pinnen byttes ut med en Extralite når den nye modellen kommer. Det gamle SLR Carbon-setet med titanrails har en uovertruffen fasong med sin flate profil.
Dette innlegget er en del av
Dogstar.no.
Etiketter: Dogstar, Formula, Hjul, Intense, Sub Kilo, Vektreduksjon
Sveitsiske Eclipse har kommet med en helt nye type slanger som kombinerer de beste egenskapene til både slanger og slangeløst. Lav rullemotstand, god beskyttelse mot snakebites, og lav vekt.
Dette er det som møter deg når du åpner esken. Slangene er håndlaget i Sveits, i en tidkrevende prosess av et helt nytt syntetisk materiale.
Sammenliknet med en vanlig 150g butyl-slange tåler disse ca 3 ganger så harde slag fra snakebite før de punkterer!
Og det beste av alt er vekten! Oppgitt til 56g for 26x1.5-2.25, vår første ladning lå fra 54g til 57g.
Materialet lar seg ikke bearbeide maskinelt, så ventilen er montert for hånd.
Selv skjøten er utført for hånd, med sveitsisk presisjon.
Slangene kommer i følgende størrelser:
20" x 1.5 - 2.125 39g - passer bl.a. de fleste sykkelehengere.
24" x 1.5 - 2.25 49g
26" x 1.5 - 2.25 56g
26" x 2.25 - 2.6 69g - Godkjent for DH
700c x 18c - 25c 29g - landevei
700c x 28c - 45c 58g - CX
29" x 1.5 - 2.25 58g - 29er
Eclipse lager også lappesaker for slangene, de er av typen "klistremerke" og kan legges på ute på tur. Best resultat får du hvis du vasker skadestedet med sprit før du legger på lappen. Noen har med spritservietter på tur, andre legger i ny slange ute på tur og lapper den punkterte når de kommer hjem.
Erfaringen viser nå at Eclipse-slangene legger seg midt mellom vanlige slanger og slangeløst når det gjelder gjennomslagspunktering, men at de ikke tåler torner noe særlig bedre enn vanlige slanger. Skal du til varmere strøk, hvor det er mye torner, kan det hende du har mer hell med slangeløst.
Når det gjelder levetiden har erfaringen så langt vist at de slites omtent like fort som lette gummislanger. Sykler du mye, kan det hende du må bytte dem hvert år, men de fleste får flere års levetid ut av dem. Vær nøye at du ikke har sand/skitt i dekket når du legger i slangen, så slipper du unødvendig slitasje. Det er også viktig at felgbåndet er glatt og uten skarpe kanter eller grov vev.
Slangene var først ment å skulle kjøres med en egen Eclipse-guffe inni, men underveis i testingen viste det seg at at det ikke var nødvendig. Men sykler du på steder med masse torner eller glasskår, gir slangeløst med guffe bedre beskyttelse enn disse slangene.
I følge de som testet prototyper i 2009, har slangene så tynt materiale at det føles som å kjøre med slangeløst. Sammen med ekstremt god beskyttelse mot snakebite, gjør disse at man nå kan gjøre seg ferdig med "guffe" i dekkene og gå tilbake til langt mer brukervennlige slanger.
Den ene testeren, Marcello Fenaroli, skriver:
"These inner tubes have almost half the weight and in-house tests showed that the resistance to pinchflats is 30 times higher than regular butyl tubes. Also A LOT,lot better than any latex tube out there... (dette tallet har senere blitt moderet til 3 ganger høyere etter uavhengige tester.)
I also reported about how many flats i got using Conti Supersonic tubes inside my Conti Race King Supersonic 2,2 tires. I got a flat almost every second ride!! I had 8 patches on the tubes before i changed them with these prototypes. Now i have done at least 1500km with these tubes and still haven't got a flat. I use them with the exact same Conti tires at the same pressure on the same trails...I don't even use the Eclipse sealant which is suggested to use. Since i am tester No.1 i am trying to get the best out of them without any sealant so i can really see how good they hold up. So far there hasn't been a single flat. Tire changes are a breeze. They mount as easy as any regular innertube. No fuss, no sealant, no compressor needed...just install and go.
The inner tube is so thin it also offers the same ride quality as tubeless does. There is a huge difference in the ride between regular tubes and these tubes! They really offer a much suppler ride and they definitely roll a lot faster too...it's like all the benefits of tubeless in a inner tube."
Dette innlegget er en del av
Dogstar.no.
Etiketter: Eclipse, Hjul, Vektreduksjon