03 desember 2008

 

Superlette Kool Stop-klosser for Scrub-skiver


Kool Stop lager nå en serie bremseklosser med bakplate av alu, som totalt veier ca halvparten av vanlige klosser. Disse klossene har også ekstra kraftig bitt når de brukes med Scrub-skiver (og NoTubes-skiver), såpass at både Scrub og NoTubes anbefaler at man kjører disse klossene for å få mest effekt ut av sine lette bremseskiver. Klossene kan også brukes med vanlige stålskiver, så du trenger ikke bytte klosser når du setter på trenignshjulene. Dogstar fører disse klossene for de fleste bremsene på markedet.

Etiketter: , ,


innlegg av Ole  # 14:54

02 desember 2008

 

Ny Spider 2 fra Intense.

Etter kanonsuksessen med Tracer VP, med den oppdaterte VPP2-linken, kommer nå Intense med en ny versjon av den trofaster Spider XVP, kalt Spider 2. Denne får også VPP2, og vandringen kan justers mellom 4.5" og 5". Denne er laget for gafler på 120-130mm, altså perfekt med mange av de lette 120mm-gaflene som finnes på markedet i dag. En lett stisykkel som også trives på tekniske ritt.





Dette er den første prototypen. Det blir normalt laget minst fire prototyper før en modell går til produksjon, så den ferdige modellen blir nok seende noe anderledes ut.

Vekten er forventet å bli som for den gamle Spider'n, og den får 70 grader styrevinkel med 120mm gaffel. Kommer i Small, Medium, Large og XL.

Her er Prototype 3 klar for sveising.


Les Intenses egen tråd her.

innlegg av Ole  # 11:14

30 november 2008

 

1080g skivebremsehjul.

Konkurransehjulene mine, som har veid 1091g hele sesongen (klikk her for å se dem), var i hele sesongen verdens letteste skivebremsehjul. Men under OL i Beijing vant Sabine Spitz på et hjulsett på 1083g, og det kunne jeg ikke leve med. Etter siste Nissan Cup fikk hjulene dermed en vesentlig oppgradering: Helkeramiske kulelager fra Boca Bearings. Hovedfordelen med disse lagerne er ikke vekten de sparer, men at de dramatisk reduserer friksjonen, samt øker levetiden, spesielt i våte forhold. Når man i dagligtale snakker om keramiske lager, er det egentlig hybridlager man mener, hvor kun kulene er keramiske, mens lagerbanene er av stål. De lagerne jeg nå har installert er 100% keramikk, og trenger ingen smurning og heller ingen tetninger, siden de ikke kan ruste. Kulelagerne er så frikssjonsfri at de spinner i et halvt minutt hvis du trer ett på fingeren og knipser det i gang. Lagerne er litt lettere enn hybridlagerne jeg hadde i fra før, derav vektbesparelsen på 11g. Dermed er hjulene på 1080g, og igjen lettest i verden. Og de tåler mine 80kg i harde rittraseer.

Slik ser et helkeramisk kulelager ut:


Det er en rar opplevelse å holde keramiske lagere i hånden, de veier nesten ingenting, og har helt feil farge. Kulelager skal liksom være stålfarget...

Dette er en helt ny type keramiske lager fra Boca Bearings, som ikke er på langt nær så sprø som tidligere keramiske lager, så de er faktisk laget for å tåle bruk i sykkelnav og også kranklager. Neste eksperiment for min del blir å installere dem i Extralite-kranken min.

Dogstar skaffer disse lagerne til flere nav, bl.a. American Classic. Da oppgraderer man de relativt lette men ikke så holdbare AC-navene til en helt annen dimensjon!

Etiketter: ,


innlegg av Ole  # 20:16

Arkiv

11.05.2008 - 18.05.2008   27.07.2008 - 03.08.2008   14.09.2008 - 21.09.2008   28.09.2008 - 05.10.2008   12.10.2008 - 19.10.2008   23.11.2008 - 30.11.2008   30.11.2008 - 07.12.2008   14.12.2008 - 21.12.2008   21.12.2008 - 28.12.2008   28.12.2008 - 04.01.2009   08.02.2009 - 15.02.2009   15.02.2009 - 22.02.2009   22.02.2009 - 01.03.2009   01.03.2009 - 08.03.2009   15.03.2009 - 22.03.2009   29.03.2009 - 05.04.2009   26.04.2009 - 03.05.2009   03.05.2009 - 10.05.2009   17.05.2009 - 24.05.2009   31.05.2009 - 07.06.2009   07.06.2009 - 14.06.2009   14.06.2009 - 21.06.2009   28.06.2009 - 05.07.2009   05.07.2009 - 12.07.2009   12.07.2009 - 19.07.2009   16.08.2009 - 23.08.2009   23.08.2009 - 30.08.2009   30.08.2009 - 06.09.2009   06.09.2009 - 13.09.2009   13.09.2009 - 20.09.2009   15.11.2009 - 22.11.2009   03.01.2010 - 10.01.2010   10.01.2010 - 17.01.2010   17.01.2010 - 24.01.2010   31.01.2010 - 07.02.2010   07.02.2010 - 14.02.2010   14.02.2010 - 21.02.2010   28.02.2010 - 07.03.2010   07.03.2010 - 14.03.2010   04.04.2010 - 11.04.2010   18.04.2010 - 25.04.2010   25.04.2010 - 02.05.2010   09.05.2010 - 16.05.2010   16.05.2010 - 23.05.2010   23.05.2010 - 30.05.2010   27.06.2010 - 04.07.2010   25.07.2010 - 01.08.2010   15.08.2010 - 22.08.2010   05.09.2010 - 12.09.2010   26.09.2010 - 03.10.2010   17.10.2010 - 24.10.2010   24.10.2010 - 31.10.2010   31.10.2010 - 07.11.2010   05.12.2010 - 12.12.2010   12.12.2010 - 19.12.2010   02.01.2011 - 09.01.2011   30.01.2011 - 06.02.2011   27.02.2011 - 06.03.2011   06.03.2011 - 13.03.2011   10.04.2011 - 17.04.2011   17.04.2011 - 24.04.2011   01.05.2011 - 08.05.2011   22.05.2011 - 29.05.2011   19.06.2011 - 26.06.2011   24.07.2011 - 31.07.2011   14.08.2011 - 21.08.2011   21.08.2011 - 28.08.2011   11.09.2011 - 18.09.2011   18.09.2011 - 25.09.2011   25.09.2011 - 02.10.2011   09.10.2011 - 16.10.2011   08.01.2012 - 15.01.2012   05.02.2012 - 12.02.2012   12.02.2012 - 19.02.2012   06.05.2012 - 13.05.2012   27.05.2012 - 03.06.2012   03.06.2012 - 10.06.2012   10.06.2012 - 17.06.2012   08.07.2012 - 15.07.2012   15.07.2012 - 22.07.2012   22.07.2012 - 29.07.2012   05.08.2012 - 12.08.2012   12.08.2012 - 19.08.2012   19.08.2012 - 26.08.2012   26.08.2012 - 02.09.2012   02.09.2012 - 09.09.2012   09.09.2012 - 16.09.2012   16.09.2012 - 23.09.2012   23.09.2012 - 30.09.2012   30.09.2012 - 07.10.2012   18.11.2012 - 25.11.2012   06.01.2013 - 13.01.2013   13.01.2013 - 20.01.2013   20.01.2013 - 27.01.2013   27.01.2013 - 03.02.2013   03.02.2013 - 10.02.2013   03.03.2013 - 10.03.2013   10.03.2013 - 17.03.2013   17.03.2013 - 24.03.2013   31.03.2013 - 07.04.2013   21.04.2013 - 28.04.2013   01.09.2013 - 08.09.2013   25.05.2014 - 01.06.2014  

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Abonner på Innlegg [Atom]