Intense Cycles har akkurat lansert Tracer 29er med justerbar vandring, enten 120mm eller 135mm. Ramma har styrerør som tar vanlig 1.5" styrelager nede (evt internt reducer-lager) og 1 1/8" internt oppe, for maksimal stivhet og minimal vekt. Som alle andre Intenser som produseres nå, har den fettnipler for enkelt vedlikehold av kulelagerne.
Dette er en prototype, når den første produksjonsmodellen kommer vil den ha en monocoque-konstruksjon ala den vanlige Traceren, samt styrerøret vil være laget i ett stykke.
Foto: Mountain Bike Action.
Konisk styrerør, med 1 1/8" oppe og 1.5" nede. Chris King har akkurat kommet med ferdig lager som passer, det samme har Cane Creek.
Edge styre og stem i karbon.
Edge karbonfelger. Vi skal bygge opp et par sånne i 26er-utgave i vinter for å få et superlett stisykkelhjulsett.
Den nye Tracer 29er vil være leveringsklar mars 2010.
Etiketter: Intense
Årets store hjulprosjekt er ferdig bygget.
Extralite-nav, Pillar og Marwi titaneiker, DT alunipler og Innolite karbonfelg.
Foran er det brukt 2.0mm Marwi titaneiker i 3x på skivesiden, og 1.4mm x 2.2mm Pillar titaneiker radialt på høyresiden. 28h. Navet har 100% keramiske kulelager, og veier 89g
Bak er det brukt 2.0mm Marwi titaneiker i 3x på drivsiden, og 1.4mm x 2.2mm Pillar titaneiker i 3x på skivesiden. 28h.
Baknavet er en prototype med en helt annen drivmekanisme enn tidligere. Jeg har byttet ut to av lagerne med 100% keramiske (du ser det ene hvite lageret i bosset), og ett av lagerne med et hybridlager, og vekten ble 170g.
Innolite-felgen har en innvendig profil som ser ut til å skulle kunne fungere veldig bra med slangeløst.
Felgene vi fikk veide hhv 239.2g og 241.2g.
Og sannelig ble det Sub Kilo med god margin! En tur på postkontoret viser at vekten ble enda lavere enn de 958g min vekt viser, Posten sier 954g!
Så gjenstår det å se om jeg kan bruke disse hjulene. De kjennes stive og stabile ut i stativet, men det er først når jeg har fått tatt første tur på dem jeg vet noe sikkert. Glede seg!
Etiketter: Dogstar, Hjul, Sub Kilo, Vektreduksjon
Vi har igjen fått inn de fine festeboltene i alu og titan for bremsecaliperne, som både sparer vekt og ser bra ut. De passer de fleste bremser på markedet.
Boltene som fester PM-caliperen er sorte 7075 alu, med enten sorte eller røde stoppskiver under. De røde passer jo veldig bra på R1-bremsene.
7075 T6 alu, eloksert sort.
Titanbolter for å feste IS-adapteret til ramme eller gaffel. Bruker du 140 eller 160 bak er aluboltene ok, men til IS foran anbefaler vi titanboltene uansett.
Skivene er også i 7075 T5 alu, og fåes i sort eller rødt.
Orginalboltene og skivene som følger med R1 er stål. Dette er 6 bolter, for PM foran og IS bak. Har du IS foran blir det enda to bolter, og 52g totalt.
Ved å bytte til 6 alubolter sparer du 24g.
Velger du to titanbolter til IS-adapteret bak sparer du 22g.
Etiketter: Dogstar, Formula, Vektreduksjon
Når høsten begyner å gjøre det mørkt både ute og i hodet, er den beste medisin å komme seg ut på sykkelen!
Dogstar har lenge hatt en forkjærlighet for Lupine, faktisk helt siden
Edison første gang ble testet. Vi fortsetter derfor å selge Lupine, selv om det ikke er vi som importerer lyktene. Opp igjennom årene har vi blitt godt kjent med produktene, og vi har også et tett sammarbeid med importøren.
Kjøper du Lupine hos Dogstar får du tilgang til lånelykt om uhellet skulle være ute, og vi har et monsterbatteri på 14.5Ah til utlån om du skal sykle 24h-ritt eller liknende arrangementer. Siden importøren holder til "rett rundt svingen" er det sjelden det tar mer enn en dag å få ordnet opp i eventuelle problemer. Noen ganger har vi kunnet ringe tilbake samme kveld og sagt "fikset!".
14.5Ah monsterbatteri:
Etter flere år med Betty og Wilma, LED-lykter med linser, kom Lupine i 2009 med Tesla, en LED-lykt med reflektor. Selv om Teslas 700 lumens virker beskjedent sammenliknet med Bettys 1500, er sprednigsmønsteret på Tesla så mye bedre at det allikevel fremstår som et bedre lys.
Tesla 4:
En lykt med linse(r) er sterkest midt på, og så faller lyset jevnt ut mot sidene slik at det blir nesten helt mørkt foran deg hvis du vrir på styret. Teslas reflektor gir et veldig sterkt lys helt i senter, som lyser langt, samtidig som det er stort felt med strølys med god styrke langt ut til sidene, som gir godt fyllys når styret vingler hit og dit, og som også lar periferisynet få jobbe normalt.
Se på de to bildene nedenfor. Tesla øverst lyser ikke like sterkt som Betty, men du ser det er mer lys helt ut på sidene. Videre ser du at Betty lager veldig mye lys noen meter foran hjulet, og det blender deg faktisk slik at øynene snurper igjen pupillene og du får enda mindre effekt av strølyset og langlyset.
Tesla X Pro:
Tesla kommer i flere varianter, alle med 700 Lumens. Tesla 4, Tesla 5, Tesla X og Tesla X Pro. Tesla 4 og Tesla X er samme lykt, med 4,5Ah-batteri med 3t brenntid på full guffe, og en enkel 3-stegs bryter i selve lykten. X'en betyr at lykten kommer med hodefeste og styrefeste, mens den vanlige kommer med hjelmfeste og styrefeste. Vil du ha begge festene kan du få det mot et tillegg i prisen. Tesla 5 og X Pro har .5Ah-batteri som gir 3t15m brenntid, og har en mer avansert styring av lyktehodet som lar deg velge mellom 2 og 3 nivåer, og som også lar deg tilpasse batteriindikatoren etterhvert som batteriet blir gammelt og får en annen utladningskurve. Vi får alle lyktene levert med batteri som også funker for rammemontering, selv om X-utgavene i utgangspunktet kommer med vanlig batteri. Alle lyktene kan skaffes med vanlig feste eller OS-feste for styrer på 31.8mm.
Hjelmfeste:
Skal du kjøre Tesla primært som et hjelmlys i tillegg til hovedlys på styret, kan vi anbefale Micro-batteriet på 1.8Ah. Det er lite og lett nok til å kunne festes bak på hjelmen, og gir fin balanse til hjelmen når Tesla sitter i front. Du kan faktisk flytte Tesla'n litt lengre frem/ned, slik at den ikke stikker så høyt opp.
Micro-batteri.
Micro-batteriet gir ikke all verden brenntid på full styrke, men vår erfaring er at det holder å kjøre det på halv styrke når man bare skal bruke det for å skape et lyst felt rundt deg, sammen med et kraftigere lys på styret.
Betty:
For deg som allerede har en Betty dukker det etterhvert opp et oppgraderingssett med nye LED-pærer, som gir 2000 lumens og samme strømforbruk som i dag!
Til slutt et lystips, basert på vår erfaring med bruk av kraftige sykkellys på sti siden 1994:
Skal du kjøre lys på hjelmen i tillegg til styret anbefaler vi å ha det sterke lyset med minst spredning på styret, og på hodet vil du ha et diffust lys som lar øynene jobbe som normalt uten at du må snu på hodet hele tiden. Vi har fått best opplevelse ved å feste Scotch Magic-tape over glasset på lykten vi har på hjelmen, da får du en stor halo av lys rundt deg, som lyser opp alle mørke skygger i hele nærsynsfeltet ditt, uten at du trenger å vri på hodet. Går det fort og du trenger du å se langt frem, peker allerede styret rett frem og du får lyset du trenger fra styrelyset.
Tradisjonelt har folk ofte gjort det motsatt, med spot på hodet og spredning på styret. Da må du vri hodet i den retningen du trenger å se, og du får vesentlig dårligere opplevelse av rommet rundt deg, siden det nå er mørkt i periferisynesfeltet. Har du mulighet, så prøve begge deler, så merker du hvor stor forskjellen er.
For de siste oppdateringene fra Lupine, klikk her:
Etiketter: Lupine