Da har Carbine SL-bakramma vært til behandling hos
karbondåktor'n Otto Jæger.
Slik så ramma ut da Otto mottok den.
Her har Otto slipt bort mer karbon, både for å gi enda bedre plass til dekket, og for få en jevn og fin flate å reparere på.
For å få en hard flate å legge karbonen på, la Otto først ett lag karbon som han lot herde.
Så la han på flere lag karbon, og vips, så er ramma reparert og med masse plass til 27.5"-dekk!
Dette innlegget er en del av
Dogstar.no.
Etiketter: 27.5, 650B, Prosjekt Carbine SL 27.5
Ombygging av Carbine SL til Carbine SL 27.5 krever et sett nye, lette ritthul. I 2009 syklet jeg ritt med et
hjulsett på 954g, for vanlige dekk. Disse hjulene gikk det helt greit for meg på 80kg å sykle ritt med, men det var ikke på noen måte stive. Målet for denne sesongen er å bygge 27.5"-hjul på under kiloen, men ikke gå på akkord med stivheten. Og som i 2009 skal også disse hjulene være for vanlige dekk.
De forrige Sub Kilo-hjulene bestod av Extralite UltraFront fremnav, et prototype Extralite HyperRear, Pillar- og Marwi titaneiker, samt Innolite-felger på ca 240g/stk. Da sesongen var over ble de myke Innolite-felgene (ca 70% av stivheten til Podium MMX) byttet ut med Crest-felger. Vekten gikk opp til 1117g, men den ekstra stivheten gjorde at hjulene allikevel var raskere for min kjørestil.
Sub Kilo 27.5 er planlagt å ta utgangspunkt i et sett Extralite HyperHubs 28h, med 15mm aksling foran og 135mm bak. Jeg går for keramiske hybridlagre for å spare ca 10g, og bytter muligens ut et par av lagerne med helkeramiske lagre som jeg plukker ut av de gamle Sub Kilo-hjulene, hvis det er noe vekt å spare på det. Vekten på navene i 32h med vanlige lagre er 168g bak og 78g foran. Med 28g blir det 3 færre "tapper" som eikene festes i, så totalt ender jeg på en navvekt på ca 235g.
Extralite HyperHubs 28h, Hybrid Ceramic-upgrade.
Enn så lenge finnes det ingen brede og lette karbonfelger i 27.5". Løsningen blir da å bygge hjulsettet med en Light Bicycle-felg som lages litt lettere enn vanlig, ca 360g. Da har jeg et hjulsett jeg kan bruke inntil videre
Light Bicycle Wide 27.5"
Den mest spennende 27.5"-felgen som er på vei, er Tunes nye 3.C på ca 260g. Ingen av dimensjonene er kjent ennå, men hvis hullene til niplene er 6mm, ser den temmelig identisk ut med Crest, altså ca 21mm innvendig bredde. Det er ikke bredest i klassen, men helt fint til 2.25" for rittbruk. Når den kommer, sparer jeg ca 200g på hjulsettet.
Tune C.3 på ca 260g og ca samme dimensjoner som Crest.
Extralite har foreløpig lagt sitt CarboCamber 27.5"-prosjekt på is, inntil 27.5" tar av skikkelig. Den blir i såfall lik CarboCamber 29, med 24mm innvendig bredde, og ca 270g vekt.
En bred karbonfelg er veldig stiv sammenliknet med en alufelg, og man kan bruke veldig lette eiker og allikevel få et stivt hjul. Denne gangen blir det lettvektseiker fra Pillar.
På drivsiden bak og skivesiden foran blir det Pillar MegaLite SS, en bladet ståleike som starter livet som en rund eike på 2mm-1.3mm-2.0mm, og blades til 1.6mm x 0.9mm. Vekten er 3.6g i 260mm.
Pillar MegaLite SS ståleike
På skivesiden bak og høyresiden foran blir det Pillar X-Tra Lite Ti, en bladet titanike som starter livet som en rund eike på 2mm-1.45mm-2.0mm, og blades til 2.0mm x 0.9mm. Vekten er 2.6g i 260mm.
Pillar X-Tra Lite Ti titaneike
Forskjellen i vekt mellom titaneikene og ståleikene representerer også forskjellen i stivhet, så det blir fin balanse mellom siden med høyt og lavt spenn. Eikene blir ca 280mm lange, så vekten blir ca 190g for 28 stk.
Alunipler i 2.0mm x 12mm veier 0.3g pr stk, så der er vi på 17g.
Summerer jeg delene ligger det an til ca 1180g med LB Wide-felger, og ca 980 med Tune-felgene. Spennende!
Dette innlegget er en del av
Dogstar.no.
Etiketter: 27.5, Hjul, Prosjekt Carbine SL 27.5, Sub Kilo, Sub Kilo 27.5, Vektreduksjon
Jeg vil ha 27.5"-hjul på rittsykkelen min, en Carbine SL. Den enkle løsningen er å bytte ut bakramma med en Carbine-bakramme. Men da må jeg bruke 160mm bremseskive bak, jeg må bruke 142x12 (har 10mm gjennomgående nå - stivt nok og mye lettere), og selve bakramma er et par hundre gram tyngre, både pga sterkere konstruksjon og pga store utbyttbare dropouts i aluminium.
Siden jeg allerede har en Carbine-bakramme stående klar, tok jeg en sjanse og slipet vekk nok karbon i Carbine SL-bakramma til at det ble plass til et Rocket Ron 2.25 på en Crest 27.5"-felg. Uheldigivis måtte det tas bort så mye karbon at det ble hull!
Carbine SL-bakramme med faste dropouts i karbon.
Ikke noe EPO her.
Ramma sendes nå til Otto Jæger,
www.jaeger-liteseat.no, han får reparert skaden og allikevel beholde dekklaringen.
Det å bare slenge på et par 27.5"hjul på en sykkel designet for 26"-hjul er i utgangspunktet en dårlig idé, selv om det skulle være plass til hjulene. Kranken blir halvannen cm høyere, og det er ikke ønskelig. Heldigvis er Carbine SL laget slik at bakenden kan senkes for å kompensere for større bakhjul, uten at bakhjulet tar borti ramma ved full komprimering. Videre er den laget for opp til 150mm gaffel, så med en 120mm oppsett med 27.5"-hjul er fremdeles lavere enn 150mm med 26". Jeg får litt slakkere vinkler enn det jeg har hatt før, og det er bare fint når jeg får større hjul som bare triller over småtteriet jeg før har måttet svinge runt.
Det neste som må gjøres er å finne en lett 27.5"-gaffel med 120mm vandring, samt få laget noen skikkelig lette 27.5" ritthjul. Stay tuned!
Dette innlegget er en del av
Dogstar.noEtiketter: 27.5, Prosjekt Carbine SL 27.5