Tidligere år har jeg bygget rittsyklene mine for å maksimere det jeg er dårlig på, nemlig tråkking på jevnt underlag (typisk grus), og satset på at mye erfaring på sti allikevel har gjort at det har gått greit fort i terrenget. I år ville jeg prøve å snu på det, for jeg innså at det er ikke mye jeg sparer på grusen på bittelitt lettere sykkel, men det er mye å hente i terrenget på en sykkel som ikke må lirkes forsiktig frem, men heller ha en sykkel som ber om å presses hardt i hver sving, og som oppfordrer til uvørent angrep av ukjent terreng. Derfor ble det:
Intense Spider 2! 120mm gaffel, og enten 120mm eller 135mm bak. Planen var å kjøre 120mm bak, men prøvde den først i 135, og så ingen grunn til å ha noe mindre.
Spider 2 er egentlig tenkt som en stisykkel som også kan brukes til ritt, enten som den er, eller ved å skifte til lettere hjul, og evt ha en justerbar gaffel. 140 foran og 135 bak til lek på sti, 120/120 for rittbruk. Bakhjulsopphenget trår så bra at det knapt er noen vits i med lockout bak, jeg bruker den kun i de aller bratteste bakkene for få løftet bakenden litt.
I.o.m at jeg har en Tracer 2 som grov stisykkel, har jeg satt opp Spider 2'en som en ren rittmaskin. I forhold til rittsykkelen fra i fjor, Spider FRO, er hovedendringene mer vandring, stivere ramme, stivere hjul og større dekk. Resten er mye det samme, med små endringer.
Alle Intense-rammer er laget for hånd i Temecula, California, og det er lite som minner om masseproduksjon der i gården.
Alle rammedeler er møysommelig CNC-frest, og sveiset av folk med sertifisering både fra fly- og romfartsindustri. Sveiserne kan vha. sveisesømmene se hvem som har sveiset hver ramme!
I år ble det Rock Shox Monarc-bakdemper. Den har en fjærrate som likner mye mer på coil enn det RP23 har. Resultatet er en sykkel som reiser seg mindre bak ved harde nedbremsinger, og som synker mindre sammen i motbakker. Selv i 135mm bak er dette et mindre problem enn med RP23 på en 100mm-sykkel. Spaken velger mellom
ingen,
litt, og
mye Pedal Platform. Demperen er selvfølgelig festet med titanbolter.
Spider 2 er den perfekte "en sykkel til alt", og her er hemmeligheten: Ved å flytte bolten som fester bakdemperen til linken, velger du mellom 120 og 135m vandring. Hvis du setter opp demperen med passe trykk i 135mm-settingen, og ikke endrer trykket når du flytter den til 120mm, får du i realiteten bare ut ca 100mm. Om du enten gjør som jeg og kjører en lett 120mm-gaffel, eller en som er justerbar mellom ca 100-140, endrer du sykkelen fra slakk og sinna stisykkel til kvikk og leken rittsykkel på 1 minutt. Med to hjulsett har du alt du trenger til det aller meste.
En av de andre endringene jeg gjorde for i år, var å bytte ut de ekstremt myke Innolite-felgene fra
954g-hjulsettet mitt, til Crest-felger. Jeg beholt Extralite-navne og Pillar titaneikene, og hjulvekten gikk opp til 1117g. Det ble et HELT annet hjulsett, faktisk så stivt at det er moro for meg på 80kg å banke på på ukjent sti. Innolite-settet gikk helt greit å ta seg frem med, men egner seg ikke for ryttere over 70kg sånn rent stivhetsmessig. Jeg har også testet ut Continental Race King SuperSonic 2.2, for å få enda mer volum til hardkjør på sti.
Eclipse-slanger er fremdeles på plass
Med fra i fjor er Recon 11-34SL-kassett, XX-gir med
Extralite trinsehjul, samt KMC X10SL-kjede.
I.o.m at jeg har 685mm styre på stisykkelen, og 660mm på DeSalvo'n jeg drar tilhenger med, ble Extralite-styret på 600 for smalt. Ønsket om både bredere styre og lavere vekt var ikke lett å tilfredsstille, men det ble til slutt en Schmolke Lowriser TLO på nøyaktig 100g, og det i OS. Styret er minst like stivt som Extralite-styret, men koster 3 ganger så mye. Legg også merke til den raffe Pace remote-låsingen som jeg har modifisert til å passe SID-gaffelen.
Med nytt OS-styre ble det også et nytt Extralite-stem på 91g. Extralite The Head 2 styrelager på 62g inkl topcap og bolt sørger for at det går an å styre.
Med Schmolke-styre måtte det også bli Schmolke setepinne. 400mm og 31.6mm TLO veide 110g. Se på tveravstiveren på toppen av vugga, der sete-railsen ligger an. Setet er, som mange år tidligere, SLR Carbon på 108g med titanrails. Finner ikke noe jeg liker bedre.
Kranken er den samme som i fjor, en
Lightning med
Gara-klinger og Extralite lagerkopper og keramiske hybridlager. Totalvekt på 535g.
Kranken har vist seg veldig robust, ekstern lagerjustering med låseskrue sikrer promblemfritt oppsett. Jeg har også brukt denne på den grove stisykkelen et år nå, uten problemer.
Fremgiret er XTR 952 med alubolter. 105g, og fremdeles det letteste man får av terrengsykkelgir.
Crank Brothers Egg Beaters 4Ti opgradert med mye mer slitesterke akslinger fra Ward Industries, titanfjær i utløsermekanismen og aluhylse under fjæren. Vekten for paret er 154g.
Formula R1-bremser med både karbonhendel og karbonklemme. XX-triggerne har fått alubolter i stedenfor titan.
Frembremsen er festet med
aluskruer, og bolten som holder slangen er fra en gammel B4 SL, og er i alu i steden for stål. Tidligere brukte jeg
Scrub-skiver, men bremseeffekten på disse er litt mindre enn det jeg ønsker for agressiv kjøring på sti. De egner seg best på grusracere. Hope Pro Floating-skivene jeg bruker nå blir ekstremt varme, den tynne bremsebanen i stål har for liten kontakt med alu-holderen i midten, og resultatet er at vanlige organiske bremseklosser fader. Løsning ble dobbelt så tunge sintrede klosser foran. Som bonus funker de mye bedre i vått, og varer lengre.
Bakbremsen har også fått slangeskrue i alu. Videre er både caliper og adapter festet med aluskruer, og adapteret er
X-tra-X på 8g, bestående av to aludeler som er limt til et karbonrør. Bremseklossene er de letteste med bakplate av alu, siden fading ikke har vært noe problem for meg bak.
Extralite fremnav med blå titaneiker fra Pillar. Hurtigkoblingen foran og bak er Extralite, men den foran er ikke helt standard...
Hendelen er nemlig montert til en 9mm Sqraxle-pinne, slik at jeg får 9mm gjennomgående aksling. Akslingen på navet er selvfølgelig modifisert til å passe med dette. Resultatet er vesentlig bedre styrepresisjon, uten noen særlig ekstra vekt.
Her er fjorårets rittsykkel, Spider FRO med 100mm foran og bak:
I sommertrim veide den 8.6kg. Årets Spider 2 veier 9.35kg, men i de rittene jeg kjører, og med min kjørestil, er 9.35kg raskere enn 8.6kg.
Når dette skrives er noen ritt allerede fullført, og det lover bra så langt!
Dette innlegget er en del av
Dogstar.no.